Blogit

Palaute on tärkeää työelämässä.
Hyvästi “rakentava kritiikki” – ota käyttöön ehdottava palaute!
Lisätty kategoriaan
kirjoittajalta Tiia Arjanne

Käsite rakentava kritiikki on ollut aina ongelmallinen. Siinä yhdistyvät kaksi sanaa, jotka lyövät toisiaan korville. Rakentava tarkoittaa jotakin positiivista, uutta tarjoavaa, ja kritiikki taas on usein arvostelemista ja liittyy vikojen etsimiseen ja niiden kommunikointiin. Rakentava kritiikki on yhtä toimimaton sanapari kuin rakentava tulipalo.

Joskus asioiden pitää toki palaa poroksi, ennen kuin uutta voi syntyä. Yrityksissä ja organisaatioissa ei kuitenkaan ole mielekästä käyttää polttamisen menetelmää. Se tulee useimmiten liian kalliiksi.

Rakentavan kritiikin saaja voi tuntea palavansa poroksi. Pahimmillaan “rakentava kritiikki” on tunneoksentamista toisen päälle “ystävällisellä äänellä”. Ja vaikka kritiikki annettaisiin sivistyneesti, arvostelu sattuu aina. Tätä tunnetta on yritetty saada lievenemään käsitteen uudelleenselittämisellä. On tarjottu hampurilaismallia: ensin hyvää, sitten arvostelu ja sitten taas jotakin hyvää. On ajateltu, että puukko pehmustettuna ei viiltäisi yhtä paljon.

On selvä, että joskus täytyy arvostella. On asioita, jotka ovat menneet pieleen, jotka on hoidettu huonosti tai jopa jääneet kokonaan tekemättä toimeksiannosta huolimatta. Näihin asioihin tuleekin puuttua.

Yritysten kommunikaation tulisi olla kunnioittavaa ja arvostavaa. Näin syntyy positiivisen tekemisen meininki ja työtyytyväisyys lisääntyy. Yrityksen tulokset paranevat, tutkitusti. Miten sitten “rakentava kritiikki” sopii joukkoon?

Ehdottaisin, että rakentavan kritiikin käsitteestä luovuttaisiin kokonaan. Vaikka kritiikki voi parhaimmillaan olla objektiivista arviointia, sen sointi on liian usein arvosteleva. Luovuttaisiin siis arvostelemisesta. Lähdettäisiin liikkeelle palautteesta.

Palautteen määritelmä sanoo, että se on tietoa, joka on objektiivisesti kerätty tosiasioihin nojaten ja joka välitetään edelleen. Lisättäisiin palautteeseen määre “ehdottava”.

Ehdottava palaute olisi siten vankkaa tietoa asioiden tilasta, jonka kerron sinulle SAMALLA ehdottaen parannuskeinoja. Kunnioittava ja arvostavan vuoropuhelun hengessä nuo muutosehdotukset lähtisivät palautteen saajan vahvuuksista. Ei synnytettäisi siis enää huonommuuden- tai riittämättömyyden tunteita palautteen saajassa. Hän saisi sen sijaan hyviä vinkkejä siitä, kuinka hän voisi omien vahvuuksiensa kautta korjata tilannetta.

Ehdottavan palautteen antaminen tapahtuu useimmiten esimies-alaissuhteessa. Se vaatii esimieheltä taitoja. Hänen tulisi ensinnäkin tuntea alaisensa hyvin ja tietää heidän vahvuutensa. Esimiehen tulisi ymmärtää erilaisuutta. Esimiehen arvojen tulisi korostaa kunnioituksen henkeä kaikissa tilanteissa. Esimiehen tulisi ymmärtää, että kenenkään itsetuntoa ei saa missään tilanteessa loukata.

Näin menettelemällä saataisiin aikaan parempia tuloksia kuin arvostelemalla. On tärkeää käyttää sopivia termejä, koska sanat kuljettava tiedon lisäksi uskomuksia ja kulttuuria. Eiköhän siis heitetä tuo rakentava kritiikki nyt roskakoriin ja polteta se poroksi!

 

Tiia Arjanne

Kehittämisasiantuntija Integro Oy

Lisää kommentti

Peili-uutiskirje

Tilaa 2-4 kertaa vuodessa ilmestyvä Peili-uutiskirje.

Hyväksymällä ehdot vahvistat, että olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaehtomme.