Luottamus työyhteisössä ja yhteistyössä – rakenna tai rapauta!

Luottamusta symboloivat eriväriset köydet

Luottamus on kaiken yhteistyön perusta. Se on myös hyvinvoivan ja tuottoisan työyhteisön perusta. Toimintatapamme, käyttäytymisemme ja tekomme joko rakentavat tai rapauttavat luottamusta. Eri tyyppiset ihmiset painottavat eri asioita luottamusta herättävinä tekijöinä. Siksi on hyvä ymmärtää luottamusta tarkemmin käyttäytymisen ja arjen kohtaamisten näkökulmasta.

Vuorovaikutuksessa luottamusta rakentavia elementtejä ovat suoruus, avoimuus, uskottavuus ja hyväksyntä. Suoruus on sekä positiivisten että negatiivisten asioiden johdonmukaista kohtaamista ilman kiertelyä tai mielistelyä. Avoimuus tarkoittaa asioista ja myös tunteista kommunikointia, vapaata viestintää, jossa ei salailla tai puhuta selän takana. Uskottavuus on lupausten pitämistä sekä tarkkuutta ja täsmällisyyttä, joka ei värity epätosilla asioilla tai liioittelulla. Hyväksyntä on muita ihmisiä huomioivaa, rohkaisevaa ja kannustavaa kohtaamista, jolloin vuorovaikutuksesta ei välity tuomitsevuus tai arvostelu. Toimivassa yhteistyössä nämä kaikki osa-alueet ovat läsnä, ja parhaimmillaan yhteistyökumppanit myös ymmärtävät toistensa luottamukseen liittyviä arvostuksia.

Luottamus ja ääripäiden yhteistyö

Meillä kaikilla on luontaiset vahvuutemme luottamuksen rakentamisessa, mutta emme aina tule huomioineeksi toisenlaista tapaa lujittaa luottamusta. Jollekin esimerkiksi avoimuus voi olla niin myötäsyntyistä, että muille ei jää toisinaan epäselviksi edes ne asiat, jotka olisi ehkä sittenkin jättänyt mieluummin kuulematta. Toiselle taas tarkka, analysoitu, asiapitoinen ja kaikin puolin järjestelmällinen viestintä ja toiminta on luontaista, vaikka se joskus voikin johtaa jopa hiusten halkomiseen.

Mitä tapahtuu, kun kaksi ääripäätä kohtaavat ilman ymmärrystä ihmisten toisinaan niin ihastuttavasta ja välillä niin tuskastuttavasta erilaisuudesta? Esimerkiksi käyttäytymistyyliltään edistävä henkilö voi omasta lähestymistavastaan käsin kertoa SUURELLA tunteella ja innolla uudesta visiostaan, jossa olennaista on ISO kuva sekä fiilis. Hän rönsyilee asian esittämisessä sujuvasti ja suuripiirteisesti. Mitä jää silloin käteen asiaorientoituneille ihmisille eli käyttäytymistyyliltään määrätietoisille ja analyyttisille? Ei paljoakaan. Todennäköisesti he eivät vakuutu, sillä edistävän tavasta toimia ja viestiä ei välity tarpeeksi uskottavuutta, johdonmukaisuutta, selkeitä tavoitteita, faktoja tai yksityiskohtia.

Jos taas viimeisen päälle asiaorientoitunut ja suunnitelmallinen henkilö toimii ja viestii mielestään parhaalla mahdollisella tavalla, voi se silti jättää ihmiskeskeisten käyttäytymistyylien edustajat eli kannattavat ja edistävät epävarmuuden tilaan. Missä on fiilis, ihmisten huomioiminen, lämpö, avoimuus ja hyväksyntä vuorovaikutuksessa? Miten tuon etäisen oloisen ihmisen kanssa pääsisi samalle kartalle, jotta yhteistyön aloittaminen tai tekeminen tuntuisi luontevalta ja palkitsevalta?

Luottamus luo menestystä

Jo se, että tiedostaa ihmisten luontaisen erilaisuuden, auttaa ymmärtämään erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä ja rakentaa luottamusta. Silloin myös riski väärintulkintoihin vähenee. Samalla voi tarvittaessa tietoisesti opetella ja vahvistaa jotakin tiettyä luottamuksen osa-aluetta, vaikka se ei itselle niin luontainen lähestymistapa olisikaan. Yhteistyön tuloksellisuus on palkinto oman toimintatavan laajentamisesta.

Se, että asia- ja tulosorientoitunut ihminen rupattelee joskus hetken niitä näitä myös asian vierestä tai että lähtökohtaisesti itseään sovittelevasti ja hienovaraisesti ilmaiseva henkilö ottaa tarvittaessa kantaa riittävän jämäkästi mutta kuitenkin rakentavasti, voi viedä keskinäistä yhteistyötä aimo harppauksen eteenpäin. Onhan luottamuksen ja psykologisen turvallisuuden tasolla osoitettu olevan selkeä yhteys tiimien ja työyhteisöjen menestykseen. Kyseessä on siis panostuksen arvoinen asia!

Peili-käyttäytymisprofiili on sekä itsearvion että muiden ihmisten palautteen sisältävä valmennustyökalu, jonka avulla kartoitetaan kunkin ihmisen luontaista käyttäytymistyyliä, kykyä kohdata muita ihmisiä rakentavasti sekä omia vahvuuksia luottamuksen rakentamisessa. Ota yhteyttä, kun haluat vahvistaa luottamuksen rakentamisen taitoja työyhteisössäsi tai henkilökohtaisessa valmennuksessa.

Picture of Niina Reina

Niina Reina

Sertifiointipalvelut, Peili Consulting Oy

Kysy lisää Peili-käyttäytymisprofiilista

Niina Reina

Työssäni koordinoin Peili-valmennustyökalujen sertifiointipalveluita sekä annan oman panokseni viestintään, markkinointiin ja myyntiin sekä kehittämistyöhön.

Puhelin: 010 66 65 690
Email: niina.reina@nullpeiliconsulting.fi

Lataa käyttäytymisprofiilin esite

Täytä sähköpostiosoitteesi, niin saat ladattua esitteen

Tämä lomake kerää sinun sähköpostiosoitteesi, jotta voimme toimittaa esitteen(Pakollinen)
Hyväksymällä ehdot, vahvistat että olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaehtomme.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Scroll to Top
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
page
webinaarit
post
ajankohtaista
valmentajat
Filter by Categories

Osallistu koulutukseen täyttämällä lomake

"*" näyttää pakolliset kentät

Tämä lomake kerää sinun henkilötietojasi, jotta voimme käsitellä ilmoittautumisesi koulutukseen*
Hyväksymällä ehdot, vahvistat että olet lukenut ja hyväksynyt tietosuojaehtomme.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.